DescriVedendo Museo del Duomo
CLICCA SULLA BANDIERINA PER ASCOLTARE L’AUDIO DESCRIZIONE
Testo guida per l’orientamento alla visita del
Museo del Duomo
Introduzione
Benvenuti al testo guida per l’orientamento all’interno del Museo del Duomo, appositamente studiato per le persone con disabilità visiva. In questo file vi forniremo alcune informazioni utili sia decidiate di effettuare la visita in autonomia, sia preferiate farla con un accompagnatore di vostra fiducia.
Prima di iniziare la visita vera e propria dentro il museo, desideriamo fornirvi alcune brevi informazioni di carattere generale.
• Questo file che avete scaricato accedendo al QR code iniziale contiene già tutte le tappe del percorso. Potrete quindi gestirlo autonomamente con i comandi del vostro dispositivo.
• L’intero percorso del museo si snoda su un unico piano terra, senza rilievi e gradini, con alcuni tratti in salita o discesa di pendenza lieve. Al termine del percorso, superato il book shop, vi ritroverete nell’atrio in cui avete effettuato l’ingresso al Museo.
• L’illuminazione all’interno delle sale è tenue, al fine di mettere maggiormente in rilievo le opere esposte, che sono tutte ben illuminate. Per lo stesso motivo, potreste avere qualche difficoltà a seguire il percorso dato che l’allestimento non prevede un netto contrasto fra la pavimentazione e le pareti, tutte giocate sui toni del grigio.
• In alcuni punti chiave sono comunque state poste delle frecce che indicano la direzione per proseguire il percorso all’interno del museo. Se avete difficoltà o vi muovete in assenza di un accompagnatore, vi invitiamo a seguire il più possibile le indicazioni di questo file, che vi daranno conto degli opportuni cambi di direzione. In qualsiasi momento potrete comunque rivolgervi per avere assistenza al personale del Museo, presente quasi in ogni sala.
• Per alcune opere che sono state selezionate potrete ascoltare all’interno di questo stesso testo guida un’accurata descrizione morfologica realizzata con il metodo DescriVedendo, corredata da alcune note storico-artistiche.
• Vi ricordiamo infine che all’interno del museo è assolutamente vietato portare e consumare cibo e bevande e scattare foto con l’uso dei flash. Zaini e borse vanno portati sul davanti, per evitare di urtare involontariamente le opere esposte. Per non disturbare gli altri visitatori, vi preghiamo inoltre di mantenere un tono di voce basso e di utilizzare le cuffie per ascoltare suoni e audio del vostro cellulare.
Prima tappa – Dall’ingresso a Palazzo Reale alla biglietteria del Museo del Duomo e quindi all’ingresso della prima sala
Il Museo del Duomo si trova subito a sinistra dopo l’ingresso per il pubblico a Palazzo Reale. Il Palazzo è molto frequentato perché solitamente è sede di varie mostre di grande richiamo, per cui vi raccomandiamo all’ingresso nel cortile, di stare sulla sinistra. Troverete comunque che l’ingresso al Museo è ben indicato da due grossi cartelli ai lati. Superata una porta a vetri che si apre verso l’interno, vi troverete nell’atrio della biglietteria. Essa è costituita da un lungo bancone posto di fronte a voi, sotto il quale sporgono leggermente alcuni pannelli luminosi che rammentano i divieti da osservare all’interno dei locali.
Una volta ricevuto il biglietto spostatevi sulla destra del bancone dove troverete una colonnina che serve a convalidarlo. In caso di difficoltà è comunque sempre presente un addetto che vi potrà fornire assistenza.
Superato il tornello imboccherete di fronte a voi il corridoio che introduce alle sale del Museo.
Seconda tappa – Dalla prima sala del Tesoro allo stemma della Veneranda Fabbrica del Duomo
Dopo aver percorso il corridoio sarete giunti alla prima delle sale dedicate al tesoro, che raccoglie alcuni oggetti preziosi, conservati dentro teche trasparenti. Di queste teche ne troverete una che costeggia le pareti alla vostra sinistra e una che inizia longitudinalmente proprio di fronte all’ingresso nella sala. Quest’ultima andrà quindi tenuta alla vostra destra avanzando lungo la sala.
Al termine delle teche troverete l’accesso alla seconda sala, quella così detta “del modellone”, perché ospita una perfetta riproduzione in legno, in scala 1:22 dell’intera cattedrale.
Essa sarà visibile ben illuminata di fronte a voi. Prestate attenzione alla sbarra orizzontale di distanziamento, alta circa 60 centimetri, che in questo punto troverete sulla sinistra del percorso.
Una volta transitati nella sala “del modellone”, girando verso destra entrerete nella seconda sala, dedicata sempre al tesoro. Essa ospita centralmente una fila di teche di vetro, contenenti preziosi oggetti liturgici posti ad altezza d’uomo, che potranno essere osservati da entrambi i lati di ogni teca.
Oltrepassate queste bacheche disposte in fila si sarà prossimi all’apertura che permette di proseguire il percorso. Troverete sulla destra dei candelabri e frontalmente a voi alcuni busti scolpiti. Per procedere oltre, vi volterete di novanta gradi prima a sinistra, aggirando una teca, e poi a destra, dove si trova l’accesso alla sala successiva, che ospita i resti archeologici delle due basiliche preesistenti all’attuale cattedrale.
Terza tappa – Dallo stemma della Veneranda fabbrica del Duomo al Padre Eterno
Da questo punto inizia il percorso in ordine storico-cronologico. All’ingresso di questa sala troverete un pannello che espone due stemmi della Veneranda Fabbrica del Duomo. Avvicinatevi a quello più a destra e ascoltate la relativa descrizione inquadrando il QR Code posto a livello terra, a destra della didascalia.
Sulla destra, alle spalle dello stemma appena descritto, si apre la successiva sala: la Visconteo-Sforzesca, dove vi invitiamo a rivolgere subito la vostra attenzione alla parete di sinistra. Qui è esposto il Padre Eterno, un capolavoro dell’arte orafa del XV secolo. Posizionandovi subito dietro un distanziatore in metallo alto circa 60 centimetri, inquadrate il QR Code posto all’estrema destra della targa posta su di essa per ascoltare la descrizione.
Quarta tappa – Dal Padre Eterno alla statua di Galeazzo Maria Sforza
Terminata la descrizione, vi invitiamo ad osservare anche i muri di questa sala, che sono quelli originari del palazzo Visconteo.
Di fronte al Padre Eterno che avete potuto osservare, spostata sulla sinistra, un’apertura piuttosto stretta ricavata in un pannello grigio conduce alla sala dei doccioni, creature fantastiche e mostruose che adornano le facciate e le guglie del Duomo. Essi sono esposti in alto a sinistra, lungo la sala. Percorso questo spazio, proseguirete in una sala attigua che ospita le statuette dei capitelli. Svoltando quindi a sinistra, sarete arrivati nella sala del periodo sforzesco.
In essa sono esposte diverse statue appoggiate su basamenti, attorno ai quali si può girare. In fondo alla sala vi sono due statue: quella più a sinistra raffigura presumibilmente Galeazzo Maria Sforza. Ponendovi di fronte a essa, sulla destra, a livello terra, è posta la didascalia dell’opera: inquadrate il QR Code a sinistra per ascoltare la descrizione.
Quinta tappa – Da Galeazzo Maria Sforza alla sala delle vetrate
Tornando indietro sui vostri passi e avendo cura di tenere alla vostra destra una statua che rappresenta la figura femminile di santa Lucia, potrete proseguire dritto costeggiando un muro in mattoni alla vostra sinistra. Poco prima della fine della sala troverete un’apertura sulla sinistra, che conduce alla sala successiva; qui dovrete aggirare un lungo pannello grigio tenendolo sulla sinistra. Vi troverete così di fronte cinque statue, tre sulla destra e due sulla sinistra; queste ultime sono particolarmente significative, poiché quella più a sinistra appare annerita dall’inquinamento dell’aria, mentre quella più a destra delle due reca i segni dei bombardamenti durante la Seconda Guerra Mondiale.
Entrambe non sono state volutamente restaurate né ripulite.
Da qui, proseguendo in avanti, si accede attraverso un breve corridoio dritto e buio alla sala dedicata alle famose vetrate del Duomo: si tratta di un ambiente di forma circolare, dove sono esposte con retroilluminazione diverse vetrate colorate su due ordini di altezza.
Entrando, a sinistra in basso, troverete una serie di antelli, termine che indica delle porzioni di vetrata; esse sono dedicate a tre episodi della Genesi: gli ultimi tre della fila sono la creazione del firmamento, degli animali e dell’uomo, di cui potrete ascoltare la descrizione inquadrando il QR Code posto in basso a destra di ciascun antello.
Sesta tappa – Dalla sala delle vetrate al cortile con la copia della Madonnina
Usciti da questo ambiente più luminoso degli altri dalla parte opposta rispetto a dove si è entrati, un corridoio con una piccola rampa in salita vi condurrà a una porta sulla destra spingendo la quale, tramite una breve rampa in discesa con corrimano sulla destra, si accede all’esterno in un cortile. In questo spazio all’aperto è possibile ammirare una copia della statua della Madonnina che si trova in cima alla guglia maggiore della cattedrale. Sarà possibile girarci intorno per osservarla da ogni lato. Ponendosi di fronte alla statua, il QR Code da inquadrare per ascoltare la descrizione è posto sulla pedana di base nell’angolo a destra.
Prima di lasciare questo cortile, vi informiamo che qui sono presenti i servizi igienici per chi ha bambini piccoli. Essi sono di norma tenuti chiusi, ma restano disponibili su semplice richiesta al personale.
Settima tappa – Dal cortile con la copia della Madonnina, al dipinto di San Carlo in processione
Rientrati all’interno del Museo dal cortile, vi ritroverete in un ambiente decisamente meno illuminato rispetto all’esterno. Tenete presente che, svoltando subito a destra, dopo un breve corridoio, sul lato sinistro vi troverete una lunga panca senza schienale dove poter riposare e attendere che i vostri occhi si abituino alla luminosità più attenuata dei locali interni.
Siete qui all’ingresso delle sale borromaiche, un unico grande ambiente, diviso centralmente da pannelli con appese delle opere. Dovrete procedere dritti tenendo questi pannelli sulla sinistra fino a incontrare una grande statua che rappresenta Maria Maddalena trasportata dagli angeli; a questo punto, girate a sinistra e dopo pochi passi, col muro di fronte, ancora a sinistra, in modo da tornare indietro lungo il corridoio parallelo a quello appena percorso, dove, alla vostra destra, vi sono alcuni bassorilievi in terracotta esposti sul muro. Quando sarete giunti alla statua di Sant’Agapito, che è piuttosto riconoscibile poiché raffigura un uomo a testa in giù, dovrete girare a destra. Giunti nella nuova sala, sulla parete di sinistra, è esposto il quadro “San Carlo in processione con il santo Chiodo”, del quale è disponibile la descrizione, che si può ascoltare inquadrando il QR Code posto a livello terra, a destra della didascalia.
Ottava tappa – Dal dipinto di San Carlo in processione all’uscita
Proseguendo e svoltando prima a destra e poi a sinistra, dove c’è una breve rampa in discesa, giungerete nelle due sale degli arazzi, donati dai Gonzaga a san Carlo e da San Carlo al Duomo. In entrambe le sale gli arazzi sono appesi su tre pareti e protetti da distanziatori in metallo alti circa 60 centimetri; quelli nella seconda sala hanno grandi dimensioni e raffigurano episodi della vita di Mosè.
Oltrepassando questi arazzi, attraverserete un breve corridoio con un distanziatore sulla sinistra alto circa 60 centimetri, che conduce in una sala, detta del Camposanto, sulle cui pareti, fino al soffitto, sono collocate molte statue in gesso e terracotta. Un’apertura a sinistra vi condurrà in un ambiente di passaggio con una breve rampa in salita e un’apertura sulla destra vi condurrà in un’altra sala dove campeggia nel mezzo l’intelaiatura originale in ferro della Madonnina, risalente al 1773 e poi sostituita con una in acciaio.
Da qui, sulla destra troverete l’accesso a una sala dell’Ottocento, che ospita nel mezzo sulla sinistra una struttura alta circa 1,70 metri con una fila di statue poste al di sopra. Quando l’avrete aggirata, in fondo, girate a destra e poi a sinistra e percorrete qualche passo tenendo alla vostra destra i modelli in bronzo delle facciate. Si segnala che su questa stessa parete sulla sinistra si trovano i servizi igienici.
Una breve rampa in discesa con corrimano a sinistra vi condurrà nuovamente nella sala che ospita il Modellone del Duomo, questa volta visibile dal lato opposto. Tenendolo sulla sinistra, passerete sotto un’apertura a ogiva che introduce all’ultima sala, dove si trovano gli studi degli scultori Fontana e Minguzzi per la realizzazione della quinta porta del Duomo.
Proseguendo oltre la sala dedicata ai modelli, approderete al bookshop, che è l’ultimo ambiente prima dell’uscita dal museo, sul cortile di Palazzo Reale. Troverete poi la via per uscire dal Palazzo sulla destra.
Ci auguriamo che questo audio vi sia stato utile e la vostra visita gradevole.
La descrizione morfologica redatta e validata tra settembre e novembre 2023, certificata DescriVedendo, è stata realizzata dal Team DescriVedendo, con Associazione Nazionale Subvedenti ETS, in collaborazione con Veneranda Fabbrica del Duomo.
DescriVedendo Duomo Museum
CLICK ON THE FLAG TO LISTEN THE AUDIODESCRIPTION
“Guide text for orientation on the visit to the Duomo Museum”
Introduction
Welcome to the guide text for orientation inside the Duomo Museum, specifically designed for people with visual impairment. In this file, we will provide some useful information for an independent visit or with a trusted companion.
Before starting the actual visit inside the museum, we would like to give you some brief, general information.
-
This file, downloaded by accessing the initial QR code, already contains all the stages of the tour. You will therefore be able to manage independently with the commands on your device.
-
The entire museum tour unfolds on a single ground floor, without elevations and steps, with certain stretches gently rising or falling. At the end of the tour, past the book shop, you will be back in the atrium where you entered the Museum.
-
The lighting inside the rooms is dim, in order to better highlight the works on the display, which are all well-lit. For the same reason, you may have some difficulties in following the tour, giving that the setting does not provide a sharp contrast between the floor and the walls, all in shades of grey.
-
At certain key points, arrows are positioned that indicate the direction to follow the tour inside the museum. If you have difficulties to get around without a companion, we invite you to follow the indications in this file as far as possible, which will tell you about appropriate changes of direction. At any time, you may ask Museum personnel for assistance, who are present in almost every room.
-
For certain selected works, you can listen to an accurate morphological description in this guide text created with the DescriVedendo method, accompanied by some historical-artistic notes.
-
Finally, we remind you that it is absolutely prohibited to bring and consume food and drink in the museum or take photographs with the use of a flash. Backpacks and bags must be carried in front to avoid accidentally bumping into the works exhibited. In order not to disturb other visitors, we also ask you to speak in a low voice and use headphones to hear the sounds and audio on your mobile phone.
First stage – From the entry in Palazzo Reale to the Duomo Museum’s ticket office and then the entrance of the first room.
The Duomo Museum lies on the left immediately after the public entrance to Palazzo Reale. The Palazzo is very popular since it is usually the venue for various exhibitions with great appeal, for which reason we recommend that you use the courtyard entrance and remain on the left. In any event, you will find that the Museum entrance is clearly indicated by two large posters on the sides. Past the glass door that opens inwards, there is the ticket office foyer. It consists of a long counter located in front of you, under which some bright, slightly protruding panels remind you of the prohibitions to be observed inside the rooms.
After obtaining your ticket, move to the right of the counter, where you will find a small column to validate it. In the event of difficulties, a member of staff will always be on hand to help.
After passing through the turnstile, you will find yourself in front of the corridor that leads to the Museum’s rooms.
Second stage – From the first Treasury room to the coat of arms of the Veneranda Fabbrica del Duomo
After passing through the corridor, you will have reached the first of the rooms dedicated to treasure, which contains some precious objects, preserved within transparent display cases. Among these display cases, you will find one running along the wall on your left and one that begins longitudinally right in front of the entrance to the room. The latter should therefore be kept to your right as you move through the room.
At the end of the display cases, your will find the entrance to the second room, the so-called “model room” because it houses a perfect reproduction in wood of the entire cathedral to a scale of 1:22.
It will be visible and well-lit in front of you. Watch out for the horizontal barriers, around 60 centimetres high, which you will find on the left of the tour at this point.
After passing through the “model room”, turn right to enter the second room, also dedicated to treasure. At the centre, there is a row of glass display cases, containing precious liturgical objects placed at human height, which can be observed from both sides of each case.
After the row of these display cases, the opening that will allow you to continue the tour will be nearby. On the right, there are candelabras and, in front, a number of sculpted busts.
To continue further, first turn ninety degrees to the left, going around a display case, and then right, where the entry to the next room is found, which houses the archaeological remains of the two basilicas that existed before the current cathedral.
Third stage – From the coat of arms of the Veneranda fabbrica del Duomo to God the Father
From this point, the tour proceeds in historical-chronological order. At the entrance to this room, you will find a panel that displays two coats of arms of the Veneranda Fabbrica del Duomo. Approach the one on the right and listen to the respective description by framing the QR Code placed at ground level, to the right of the caption.
On the right, behind the coat of arms just described, the next room opens up: the Visconti-Sforza room, where we invite you to immediately turn your attention to the right-hand wall. Here, God the Father is exhibited, a masterpiece of the goldsmith’s art of the 15th century. Positioning yourself immediately behind the metal barrier around 60 centimetres high, frame the QR Code positioned on the extreme right of the plaque on it to listen to the description.
Fourth stage – From God the Father to the statue of Galeazzo Maria Sforza
Once the description has ended, we invite you to also observe the walls of this room with the Palazzo Visconti originals.
Opposite God the Father that you were able to observe, having moved to the left, a rather narrow opening made in the grey panel leads to the hall of the gargoyles, fantastical, monstrous creatures that adorn the facades and spires of the Duomo. They are exhibited in the upper left along the hall. After crossing this space, continue in the adjacent room that houses the statuettes of the capitals.
Turning left, you will arrive in the room of the Sforza period.
Various statues on plinths are exhibited in it, around which observers are free to move.
At the back of the room, there are two statues: the leftmost presumably depicts Galeazzo Maria Sforza. The work’s caption is placed at the front, on the right, at ground level: frame the QR Code on the left to listen to the description.
Fifth stage – From Galeazzo Maria Sforza to the stained-glass windows room
Retracing your steps and taking care to keep a statue depicting the female figure of Saint Lucy to your right, continue along next to the brick wall on your left. Just before the end of the room, there is an opening on the left that leads to the next room; here you will have to go around a long, grey panel, keeping it to your left. Before you are five statues, three on the right and two on the left; the latter are particularly significant since the leftmost appears blackened by air pollution while the one further to the right of the two display cases bears the marks of bombing during the Second World War. Neither has been restored or cleaned.
From here, continuing forward, a short, straight and dark corridor is entered leading to the room dedicated to the Duomo’s famous stained-glass windows: this is a circular-shaped setting where various backlit stained-glass windows are displayed on two levels. On entering, at the lower left there is a series of antelli, that is, sections of stained-glass windows; they are dedicated to three episodes from The Book of Genesis: the last three in the row are the Creation of the Firmament, the Animals and Humans, the description of which can be heard by framing the QR Code at the lower left of each antello.
Sixth stage – From the stained-glass windows room to the courtyard with the copy of the Madonnina
Leaving this room, brighter than the others, on the side opposite the entrance, a corridor with a small, ascending ramp will lead you to a door on the right, by pushing which access is given, via a short, descending ramp with a handrail on the right, to a courtyard outside. In this open space, a copy of the statue of the Madonnina, located on the top of the cathedral’s main spire, can be admired. It can be observed from every side. Positioning yourself in front of the statue, the QR Code to be framed in order to listen to the description can be found on the plinth in the right-hand corner.
Before leaving this courtyard, we inform you that there are toilets here for those with small children. It is usually kept closed but can be used by simply asking the staff.
Seventh stage – From the courtyard with the copy of the Madonnina to the painting of Saint Charles in procession
Returning inside the Museum from the courtyard, you will find yourself in a markedly less well-lit room compared to the outside. Be aware that, by immediately turning right, after a short corridor, you will find a long backless bench on the left where you can rest and allow your eyes to get used to the more subdued lighting in the interior.
You are at the entrance to the Borromean rooms, in a single large room, divided centrally by panels hung with works. You must proceed straight ahead, keeping these panels on the left until encountering a large statue that depicts “Mary Magdalene transported by the angels”; at this point, turn left and, after a few steps, with the wall in front of you, turn left again in order to go back along the corridor parallel to the one you just passed through where, on your right, there are some terracotta bas-reliefs displayed on the wall. On reaching the statue of Saint Agapitus, which is easily recognisable since it depicts a man upside down, you must turn right. In the new room, on the left wall, is the painting “Saint Charles in procession with the Holy Nail”, the description of which is available and can be heard by framing the QR Code at ground level to the right of the caption.
Eighth stage – From the painting of Saint Charles in procession to the exit
Turning first to the right and then to the left, where there is a short, descending ramp, you will reach the two rooms of tapestries, donated first by the Gonzaga dynasty to Saint Charles and then by Saint Charles to the Duomo. In both rooms, the tapestries are hung on three walls and protected by a metal barrier around 60 centimetres high; the ones in the second room are large and depict episodes from the life of Moses.
Moving on from these tapestries, you will pass through a short corridor, with a 60-centimetre-high barrier on the left, that leads to a room known as the Camposanto, on the walls of which many statues in plaster and terracotta are placed, reaching up to the ceiling. An opening on the left leads to a passage with a short, ascending ramp and an opening on the left that will take you to another room, where the original iron frame of the Madonnina stands out, dating from 1773 but later replaced with one in steel.
From here, there is an entrance on the left to a nineteenth-century room, which houses a structure around 1.7 metres tall in the middle on the left, with a row of statues above it.
When you have gone around it, at the bottom, turn right and then left and continue for some yards, keeping the bronze models of the façades on your right.
Note that toilets can be found along this wall on the left.
A short, descending ramp with a handrail on the left will lead you once again to the room that houses the large model of the Duomo, which can be observed this time from the opposite side. Keeping it on the left, you will pass under a pointed opening that introduces the last room containing the designs of the sculptors Fontana and Minguzzi for the creation of the fifth door of the Duomo.
Continuing beyond the room dedicated to the models, you will arrive in the bookshop, which is the last room before the museum exit onto the courtyard of Palazzo Reale.
You will then find the way out of the Palazzo on the right.
We hope that you found this audio useful and that you enjoyed your visit.
The morphological description drawn up and validated between September and November 2023, certified by DescriVedendo, was created by Team DescriVedendo with the National Association of the Visually Impaired ETS, in collaboration with Veneranda Fabbrica del Duomo di Milano.